tisdag 24 april 2012

Maestro Bo(man)

Min första svenska kontakt i Berlin var med det svenska dirigentundret Olof Boman. Jag hade fått tag på en jättefin lägenhet i Charlottenburg (en av Berlins tolv stadsdelar) men samma dag som jag skulle flytta in med mina gigantiska resväskor fick jag veta att lägenheten hade gått till en annan. Jag hade lite ont i magen när jag slog Olofs mobilnummer och frågade om det var så att jag kunde få bo ett kortare tag hos honom och den norska sopranen Isa Gericke tills jag ånyo hade en egen bostad? -"Ja, vad kul Vincent! blir tre veckor okej?". Jag var överlycklig.

Olof introducerade genast mig för sina vänner ifrån världens hörn och tog med mig på unika restauranger och cykelturer. Jag fick en fin blå bok om smultronställen i Berlin och vi diskuterade i timmar det svenska kontra tyska kulturklimatet efter söndagsgudstjänsten i svenska kyrkan. Det var fint gjort av dig Olof och jag är dig evigt tacksam!

Nu bor jag i en egen lägenhet på Pestalozzistrasse 73 och när jag igår sent satt med mina noter ringde min mobil. Det var Olof som hade blivit av med sina hemnycklar och behövde få tillgång till de extranycklar som jag förvarar åt honom. Jag kastade på mig en kavaj och trampade iväg (även cykeln kommer från Olof) för att möta upp Olof som kom direkt från ett rep med Rias Kammerchor & Akademie für Alte Musik. Han var trött efter en lång dags arbete och vi bytte några ord innan vi sa god natt. Det kändes bra att äntligen kunna ge tillbaka till Olof och jag njöt av att cykla fram genom ett midnattsslumrande Berlin.

Dagens konserttips är Olofs konsert nu på lördag den 28 april med musik av G. F. Händel, J. H. Roman och J. S. Bach i Grosser Saal i Konzerthaus/Berlin.  www.konzerthaus.de

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar