lördag 28 april 2012

Lange Nacht der Opern und Theater..und Spargeln.


Berlin är varmt idag. Inne på mathallen Rogacki svettas kocken över en stor kastrull som hon konstant ser till är fylld med jättelika knyten utav vit sparris. Matbaren är liten men de tre runda och bestämda damerna som med tysk disciplin samsas om utrymmet vet att minsta sked måste ha sin plats för att inte kaos ska utbryta.
Jag sitter och väntar på att just mina sparrisar ska bli färdiga och tjuvlyssnar på några gubbar som försöker flirta till sig mer vin av kökschefen.

Sparrisen är Tysklands svar på den svenska färskpotatisen och man äter den kokt, ungnsgratinerad eller stekt och gärna med skirat smör eller hollandaisesås och med eller utan lufttorkad skinka. Jag äter glupskt när tallriken landar framför mig och servitrisen ler och frågar om jag tycker det smakar bra?

-"Sehr lecker". Får jag fram mellan tuggorna. När jag har skrapat rent tallriken beställer jag en till portion och förklarar att jag behöver energi för att hinna springa på så många konserter som möjligt ikväll. Servitrisen skrattar och säger att jag ska äta mer potatis om jag vill få kraft..-"sparris och smör jagar bara igång aptiten".

Berlins opera- och teaterscener firar ikväll en tradition där man uppför nedkortade klassiker eller nyskrivet för en publik som t. ex kan hinna med både Komische Oper, Berliner Philharmoniker och Radialsystem på en och samma kväll. Min kavajficka dignar av program och förköpta biljetter. Jag ångrar att jag tog på mig kavajen idag när det är så varmt men vill inte känna mig oklädd under kvällens konsertlopp. Dessutom är det skönt att ha "kontoret" med visitkort, euros och mobil i fickorna.

Även jag lyckas flirta till mig en påfyllning av vinet, får samtidigt en tidning av den barska men coola sparristanten där hon visar mig att det om en vecka sker en stor sparrisfestival i Klaistow/Beelitz. Höjdpunkten är tydligen ett sparristorn som är omgivet av långbänkar med sparrisofiler som tillsammans sjunger sparrisens lov.
Jag skrattar, river ut sidan och inser att jag nästa lördag måste ladda inför "Lange nacht die Spargeln".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar